Institute of Linguistics, Adam Mickiewicz University


Investigationes Linguisticae

  Bulletin devoted to general, comparative and applied linguistics

  Selected: Vol. XXX, 2014
  Table of Contents
  Full Papers
  Reports, Abstracts etc.
  Student Papers
  Varia Linguisticae

  General Information
  Announcements
  Lista recenzent├│w
  Guidelines for Authors
  Editoral Committee
  CL-A 2010 - Instructions
  Contact

  Archive (electronic)
 Volume XXX - 2014 (new)
 Volume XXIX - 2013
 Volume XXVIII - 2013
 Volume XXVII - 2012
 Volume XXVI - 2012
 Volume XXV - 2012
 Volume XXIV - 2011
 Volume XXIII - 2011
 Volume XXII - 2010
 Volume XXI - 2010
 Volume XX - 2010
 Volume XIX - 2010
 Volume XVIII - 2009
 Volume XVII - 2009
 Volume XVI - 2008
 Volume XV - 2007
 Volume XIV - 2006
 Volume XIII - 2006
 Volume XII - 2005
 Volume XI - 2004
 Volume X - 2004
 Volume IX - 2003
 Volume VIII - 2002
 Volume - 0000

  Archive (printed)
 Volume VII - 1999
 Volume VI - 1999
 Volume V - 1999
 Volume IV - 1998
 Volume III - 1998
 Volume II - 1997
 Volume I - 1995
     
 
Announcements

previous | 1 | 2 | 3 | next

12 Mar 2007  |  Volume XIV, 2006: Wydanie specjalne Zak┼éadu Logiki Stosowanej UAM
 
Problematyce wzajemnego przenikania i uzupe┼éniania si─Ö logiki, j─Özykoznawstwa oraz informatyki, po┼Ťwi─Öcony jest XIV tom Investigationes Linguisticae. Zebrane w nim artyku┼éy s─ů odzwierciedleniem prac badawczych b─Öd─ůcych przedmiotem zainteresowania pracownik├│w i wsp├│┼épracownik├│w Zak┼éadu Logiki Stosowanej Instytutu J─Özykoznawstwa UAM. Na zawarto┼Ť─ç tomu sk┼éada si─Ö 10 artyku┼é├│w naukowych, jak r├│wnie┼╝ - nieco swobodniejsze w formie i tre┼Ťci - felietony i abstrakty. Szczerze zach─Öcam do lektury wszystkich tekst├│w prezentowanych w XIV tomie Investigationes Linguisticae.

05 Mar 2007  |  Volume XIII, 2006: Nowy zeszyt Investigationes Linguisticae
 

Prezentujemy czytelnikom XIII zeszyt Investigationes Linguisticae. Jest to najobszerniejszy z dotychczasowych tom├│w, a sk┼éada si─Ö na┼ä 13 artyku┼é├│w. Redakcja ma nadziej─Ö, ┼╝e dla naszych czytelnik├│w dwukrotna liczba 13 oka┼╝e si─Ö szcz─Ö┼Ťliwa w tym sensie, ┼╝e lektura zreferowanych bada┼ä i rozwa┼╝a┼ä teoretycznych w poszczeg├│lnych pracach ich usatysfakcjonuje.

Jak w wielu poprzednich tomach, r├│wnie┼╝ niniejszy zeszyt zawiera prace dotycz─ůce bardzo zr├│┼╝nicowanej problematyki, mieszcz─ůcej si─Ö w szerokim polu j─Özykoznawstwa stosowanego. Poszczeg├│lne pozycje maj─ů w wi─Ökszo┼Ťci charakter bada┼ä interdyscyplinarnych, odnosz─ůcych si─Ö do zwi─ůzk├│w j─Özykoznawstwa z filozofi─ů, socjologi─ů, technologi─ů mowy oraz naukami prawnymi. Przy zr├│┼╝nicowaniu tematycznym, odmiennych metodologiach i zak┼éadanych celach badawczych s─ů dowodem g┼é─Öbokiego humanizmu. ┼Üwiadcz─ů bowiem o nieustannych staraniach badaczy nad zwi─Ökszeniem mo┼╝liwo┼Ťci skutecznego pos┼éugiwania si─Ö j─Özykiem ojczystym i j─Özykami obcymi nie tylko w aspekcie glottodydaktycznym, lecz tak┼╝e pragmatycznym (np. w og├│lniejszym sensie z punktu widzenia aksjologii) i bardziej szczeg├│┼éowym (odnosz─ůcym si─Ö do poprawnej interpretacji r├│┼╝nego typu mi─Ödzynarodowych i narodowo specyficznych, istotnych dla sprawnej komunikacji, dokument├│w prawnych). Wa┼╝kim nurtem w ramach bada┼ä skutecznej komunikacji s─ů prace nad wiedz─ů j─Özykow─ů os├│b niewidz─ůcych i mo┼╝liwo┼Ťciami pos┼éugiwania si─Ö mow─ů dzieci nies┼éysz─ůcych.

Kwestie odnosz─ůce si─Ö do poj─Öcia normatywnego dyskursu (w kategoriach podstawowych pragmatycznych funkcji akt├│w mowy) zosta┼éy zreferowane z punktu widzenia neonaturalistycznego w artykule Jana Wawrzyniaka The Logical Discipline of Normative Argumentation. Some considerations on the axiological status of speech acts.

Socjolingwistyczny aspekt kategorii gramatycznej rodzaju w polskich nazwach zawodów zanalizowano z wykorzystaniem teorii stanów oczekiwań Josepha Bergera w studium Victorii Kamasy nad statusem społecznym polskiej kobiety.

Problemy glottodydaktyczne rozpatrywane s─ů w niniejszym tomie na dw├│ch p┼éaszczyznach: wykorzystania nowoczesnych narz─Ödzi elektronicznych oraz odniesienia do teorii lingwistycznych i psycholingwisytycznych. Og├│ln─ů ram─Ö dla zagadnie┼ä z pierwszej p┼éaszczyzny mo┼╝e stanowi─ç doniesienie Paw┼éa Korcza i Marka Matulewskiego na temat bie┼╝─ůcych osi─ůgni─Ö─ç w zakresie wirtualnej edukacji. Tylko drug─ů p┼éaszczyzn─Ö reprezentuje artyku┼é Georgii Andreou i Ioannis Galantomos Proposition for teaching metaphors and idioms of Modern Greek as a foreign language, w kt├│rym pr├│buje si─Ö zastosowa─ç osi─ůgni─Öcia j─Özykoznawstwa kognitywnego w nauczaniu metafor i idiom├│w. Po┼é─ůczeniem obu s─ů trzy prace. Pierwsza - Konrada Juszczyka - dotyczy zastosowania do nauki czytania i pisania w j─Özyku obcym komputerowego programu z wirtualn─ů nauczycielk─ů (awatarem). Druga - Marcina W┼éodarczaka - wykorzystuje narz─Ödzia technologii mowy w celu por├│wnania ┼Ťwiadomo┼Ťci j─Özykowej Taj├│w w zakresie rozr├│┼╝niania naturalnych ton├│w rodzimego j─Özyka z ich przebiegami resyntetyzowanymi. Trzecia - Weroniki G├│rskiej - wyja┼Ťnia mo┼╝liwo┼Ťci nauczenia student├│w, dla kt├│rych hiszpa┼äski jest j─Özykiem obcym, poprawnego stosowania hiszpa┼äskich ┼é─ůcznik├│w kontrargumentacji, na podstawie analizy korpusu tekst├│w poczty elektronicznej.

Mo┼╝liwo┼Ťci technologii mowy znalaz┼éy zastosowania w badaniach nad dzie─çmi nies┼éysz─ůcymi. W artykule Jolanty Bachan i Dafydda Gibbona proponuje si─Ö wykorzystanie wysokiej jako┼Ťci mowy syntetycznej (Close Copy Speech) do test├│w j─Özykowych oceniaj─ůcych funkcjonowanie implant├│w ┼Ťlimakowych u dzieci nies┼éysz─ůcych. Studium Janusza Kle┼Ťty przedstawia diagnoz─Ö jako┼Ťci wymowy sp├│┼ég┼éosek nosowych w wymowie dzieci z g┼é─Öbokim ubytkiem s┼éuchu z punktu widzenia analizy fonetyczno-akustycznej.

Psycholingwistyczne badania por├│wnawcze nad funkcjonowaniem leksykonu umys┼éowego w zakresie hierarchicznych relacji s┼éownictwa pomi─Ödzy osobami niewidz─ůcymi i pos┼éuguj─ůcymi si─Ö wzrokiem przedstawiono w artykule Nawoi Miko┼éajczak-Matyi.

W niniejszym tomie trzy prace omawiaj─ů istotne problemy w ramach lingua legis. Pocz─ůwszy od analizy b┼é─Öd├│w j─Özykowych w t┼éumaczeniach unijnych akt├│w prawnych (tekst Pauliny Nowak) poprzez mechanizmy przek┼éadu definicji prawnych (artyku┼é Karoliny Kaczmarek i Aleksandry Matulewskiej) a┼╝ po problemy w t┼éumaczeniu dyplom├│w i certyfikat├│w dotycz─ůcych wykszta┼écenia (praca Joanny Grzybek i Aleksandry Matulewskiej). Wszystkie teksty maj─ů charakter bada┼ä por├│wnawczych i dotycz─ů odpowiednio j─Özyk├│w: polskiego, angielskiego i francuskiego (pierwszy z nich), polskiego, angielskiego i w─Ögierskiego (drugi) oraz chi┼äskiego, angielskiego i polskiego (trzeci). Z wsp├│┼éczesnego punktu widzenia teksty te odnosz─ů si─Ö do pal─ůcych potrzeb nowoczesnego spo┼éecze┼ästwa migruj─ůcego w zdobywaniu lepszego wykszta┼écenia, poszukiwaniu pracy i kontakt├│w gospodarczych.

Niekt├│rzy z autor├│w s─ů bardzo m┼éodymi badaczami. Ich naukowe osi─ůgni─Öcia przedstawione obecnie nie by┼éyby mo┼╝liwe, gdyby nie wsp├│┼épraca z zagranicznymi o┼Ťrodkami naukowymi w ramach programu ERASMUS SOCRATES. Dwie prace powsta┼éy dzi─Öki wsp├│┼épracy z Universitat de Barcelona oraz Universit├Ąt Bielefeld.


     
Quick Search
  Search in
  Results per page

Quick Links
No articles have been added to Quick Links. Use "Add to Quick Links" in the article details.


Get Acrobat Reader
Get Ghostscript
Copyright © Institute of Linguistics, Adam Mickiewicz University
Design and programming by Marcin Junczys-Dowmunt